Cykling

BĂ€sta Mountainbike Test [2022]

Mountainbikes finns i olika utföranden beroende pÄ vad de Àr avsedda för.

En mountainbike för terrĂ€ngĂ„kning Ă€r inte samma sak som en mountainbike som Ă€r avsedd för fiskörning pĂ„ stigar…

HÀr har vi valt att fokusera pÄ cross-country (XC) cyklar.

De bÀsta mountainbike-cyklarna för cross-country handlar om rÄ fart, vilket gör dem lÀtta, effektiva och speciellt anpassade för snabba, flytande singletracks och tÀvlingar.

Vi har jÀmfört de bÀsta XC MTB cyklarna i olika prisklasser sÄ du ska kunna hitta den bÀsta mountainbike som passar just dig! HÀr kommer resultatet, BÀsta mountainbike test 2022:

<<LÀs ocksÄ vÄran artikel om bÀsta cykellÄs hÀr>>

BĂ€st i Test
XC för proffs!
4.6/5
Premium
XC för Eliten!
5/5
PrisvÀrd

Bra pris!

4.2/5
Budget

 Billig!

3.5/5

Köpguide BÀsta Mountainbike Cross Country

Som alla överlevare har XC-racing klarat sig genom att utvecklas. LÄngt borta Àr de tre timmars lerfesterna i icke utmanande terrÀng. Banorna Àr nu kortare och mer krÀvande, vilket utmanar förare och utrustning, samtidigt som man trycker pÄ den visuella aspekten för att göra det mer tilltalande för ÄskÄdarna.

En typisk XC-tÀvlingsslinga innehÄller nu kraftfulla klÀttringar, nedfarter vÀrda en EWS-etapp samt fler specialbyggda inslag för TV-kamerorna. Det Àr denna alltmer tekniska aspekt av XC som gör att en del förare ocksÄ tittar pÄ de bÀsta mountainbikealternativen för terrÀngcyklar (cyklar med lite lÀngre resvÀg och mer progressiv geometri). XC-cykling och racing Àr spÀnnande och inte lÀngre enbart ett test av rÄ kondition; det handlar om att pressa fÀrdighetsnivÄer och cykelhantering lika mycket som din puls.

Vad du ska leta efter i en XC Trailbike

Crosscountry-cyklar har traditionellt haft brantare geometri Ă€n trailcyklar och endurocyklar. Logiken hĂ€r var att den “snabbare” hanteringen gjorde crosscountrycyklar bĂ€ttre i snĂ€va singletracks.

Men modern terrÀngkörning Àger nu rum pÄ mycket tuffare banor, som bestÄr av lika delar kluriga nedfarter och lungslitande klÀttringar, sÄ geometrin har varit tvungen att hÄlla jÀmna steg med den hÀr trenden.

Det Àr inte ovanligt att se huvudvinklar som 67 grader och rÀckviddssiffror som tidigare bara sÄgs pÄ trailcyklar pÄ moderna crosscountrycyklar.

De har ocksÄ brantare sÀtesvinklar pÄ omkring 74-75 grader, vilket gör att cyklistens höfter hamnar i en bÀttre position över bottenstÀllet för att öka effektiviteten vid trampning.

Material pÄ Ramen

Det finns tvÄ huvudsakliga rammaterial att vÀlja mellan: kolfiber och aluminium.

Det Àr lÀttare Àn aluminium och kan utformas för att vara styvare, sÄ det Àr helt logiskt om det enda du vill Àr att köra sÄ fort som möjligt och inte bry dig om budgeten.

Nackdelen med kolfiber Àr att det Àr dyrare Àn aluminium, och i vissa situationer Àr det mer kÀnsligt för skador i samband med krascher.

Aluminium Àr billigare och bÀttre pÄ att motstÄ skador frÄn vissa slag. Detta gör det idealiskt om du vill spara pengar eller vill att din cykel ska vara sÄ hÄllbar som möjligt. De senaste aluminiumramarna kan ocksÄ vara imponerande lÀtta.

Det finns terrÀngcyklar i titan och stÄl, men de Àr i minoritet.

Vikt

FörhÄllandet mellan effekt och vikt Àr viktigt för att lyckas i terrÀngkörning, cyklisten vill naturligtvis ha sÄ lÀtt utrustning som möjligt, samtidigt som den klarar kraven frÄn hÄrd körning eller tÀvling.

I den övre delen av sortimentet kan du hitta en toppspecificerad hardtail som vÀger mindre Àn 8 kg, vilket Àr otroligt imponerande med tanke pÄ vad dessa cyklar kan Ästadkomma. Mer prisvÀrda modeller vÀger vanligtvis mellan 9 och 11 kg.

NÀr det gÀller fullfjÀdrade cyklar kan en toppmodell vÀga strax under 10 kg, medan mer prisvÀrda cyklar vÀger mellan 12 och 14 kg.

Även om den totala cykelvikten Ă€r en faktor, sĂ€rskilt om du Ă€r elitcyklist, finns det mycket bĂ€ttre och billigare sĂ€tt att bli snabbare nĂ€r du börjar – till exempel genom att trĂ€na!

SÄ försök att inte bli alltför hÀngiven pÄ vikten i början. Det kommer att finnas gott om tid att börja rÀkna grammen och tömma plÄnboken nÀr du gradvis avancerar i graderna.

Storlek pÄ DÀcken

PĂ„ moderna terrĂ€ngcyklar har nĂ€stan alla modeller 29 tum hjul. Även om det tog ett tag innan de verkligen slog igenom anses de nu vara ett smart alternativ för mĂ„nga cyklister, tack vare deras förmĂ„ga att lĂ€ttare rulla över hinder och att de ger bĂ€ttre trampfart. Under vissa omstĂ€ndigheter, t.ex. en sĂ€rskilt kort förare, kan det vara bĂ€st att vĂ€lja mindre 27,5 tum hjul, men för de flesta Ă€r 29 tum det bĂ€sta alternativet för XC-cyklar.

DĂ€cken

Valet av dÀck handlar om en balansakt mellan rullmotstÄnd/hastighet och grepp, sÄ de bÀsta terrÀngdÀcken har vanligtvis mindre slitbaneblock Àn trail eller enduro-dÀck.
XC-dÀck kan ocksÄ ha tunnare sidovÀggar för att spara vikt och i vissa fall vara tillverkade av en nÄgot hÄrdare blandning, som kan rulla snabbare.

Kom dock ihÄg att en hÄrdare blandning i teorin ger mindre grepp, och tunnare sidovÀggar ger ett sÀmre punkteringsskydd. Som sagt, det finns alltid en kompromiss att göra nÄgonstans.

Crosscountry-dĂ€ck har traditionellt sett varit mycket smalare Ă€n trail/enduro-dĂ€ck – men i takt med att sporten har förĂ€ndrats har dĂ€cken blivit bredare, sĂ„ du hittar nu crosscountry-dĂ€ck i intervallet 2,2 tum till 2,4 tum.

FjÀdring

NÀr det gÀller fjÀdringslÀngden har nÀstan alla terrÀngcyklar 100 mm fram- och baklÀngeslÀngd.

Som vi redan har nÀmnt ökar downcountry-cyklarna detta reseutrymme lite, med cirka 110-115 mm bak och 120-130 mm fram.


Med det sagt Àr det ocksÄ vÀrt att tÀnka pÄ hur den helt nya Scott Spark, en renodlad XC-racecykel, nu har 120 mm bÄde fram och bak. Som vi sa, XC-racecyklar förÀndras!


Scott vet ett och annat om att göra bra crosscountrycyklar – den utgĂ„ende Spark var enormt populĂ€r pĂ„ XC-scenen – sĂ„ det ska bli intressant att se om lĂ€ngre resor pĂ„ dedikerade tĂ€vlingscyklar kommer att börja slĂ„ igenom.

VĂ€xlar

Precis som de bĂ€sta mountainbikecyklarna har crosscountrycyklar nĂ€stan uteslutande övergĂ„tt till 1×-vĂ€xling, med Shimano och SRAM mountainbike-grupperingar som dominerar marknaden.

En 1×-vĂ€xel innebĂ€r en kedjehjulskiva framtill med en bred 11- eller 12-vĂ€xlad kassett baktill för att fortfarande ge en stor spridning av vĂ€xlar.

Superstarka proffscyklister har varit kÀnda för att köra upp till en kedjehjulskiva med 38 tÀnder framtill. PÄ amatörnivÄ vÀljer dock de flesta cyklister normalt en 32- eller 34-tÀnders kedjehjul i stÀllet.

Kassettstorlekarna varierar vanligtvis frÄn en 10- eller 11-tandad kugghjul för de hÄrdaste vÀxlarna till en 51- eller 52-tandad kugghjul för de lÀttaste klÀttringsvÀxlarna.

Detta Àr en ganska stor spridning och bör hÄlla benen i rörelse Àven vid de brantaste klÀttringarna.

Bromsar

Crosscountry-cyklar Àr vanligtvis utrustade med lÀtta skivbromsar. Dessa har mindre rotorer och de flesta cyklister vÀljer 160 mm fram och bak.

Vissa sÀrskilt kraftfulla cyklister kan vÀlja en 180 mm rotor fram och superlÀtta cyklister kan vÀlja en 140 mm bak, men i allmÀnhet Àr 160 mm vanligast.

XC-skivbromsar Àr inte lika kraftfulla som bromsarna pÄ en endurocykel, men de Àr mer Àn dugliga för det aktuella jobbet.

PÄ de mest prisvÀrda cyklarna kan dessa vara kabelmanövrerade skivbromsar, men frÄn mellanklassen och uppÄt hittar du hydrauliska skivbromsar för mountainbikecyklar pÄ alla crosscountrycyklar.

Se Àven
Close
Back to top button