Cykling

Bästa Mountainbike Test [2022]

Mountainbikes finns i olika utföranden beroende på vad de är avsedda för.

En mountainbike för terrängåkning är inte samma sak som en mountainbike som är avsedd för fiskörning på stigar…

Här har vi valt att fokusera på cross-country (XC) cyklar.

De bästa mountainbike-cyklarna för cross-country handlar om rå fart, vilket gör dem lätta, effektiva och speciellt anpassade för snabba, flytande singletracks och tävlingar.

Vi har jämfört de bästa XC MTB cyklarna i olika prisklasser så du ska kunna hitta den bästa mountainbike som passar just dig! Här kommer resultatet, Bästa mountainbike test 2022:

<<Läs också våran artikel om bästa cykellås här>>

Bäst i Test
XC för proffs!
4.6/5
Premium
XC för Eliten!
5/5
Prisvärd

Bra pris!

4.2/5
Budget

 Billig!

3.5/5

Köpguide Bästa Mountainbike Cross Country

Som alla överlevare har XC-racing klarat sig genom att utvecklas. Långt borta är de tre timmars lerfesterna i icke utmanande terräng. Banorna är nu kortare och mer krävande, vilket utmanar förare och utrustning, samtidigt som man trycker på den visuella aspekten för att göra det mer tilltalande för åskådarna.

En typisk XC-tävlingsslinga innehåller nu kraftfulla klättringar, nedfarter värda en EWS-etapp samt fler specialbyggda inslag för TV-kamerorna. Det är denna alltmer tekniska aspekt av XC som gör att en del förare också tittar på de bästa mountainbikealternativen för terrängcyklar (cyklar med lite längre resväg och mer progressiv geometri). XC-cykling och racing är spännande och inte längre enbart ett test av rå kondition; det handlar om att pressa färdighetsnivåer och cykelhantering lika mycket som din puls.

Vad du ska leta efter i en XC Trailbike

Crosscountry-cyklar har traditionellt haft brantare geometri än trailcyklar och endurocyklar. Logiken här var att den “snabbare” hanteringen gjorde crosscountrycyklar bättre i snäva singletracks.

Men modern terrängkörning äger nu rum på mycket tuffare banor, som består av lika delar kluriga nedfarter och lungslitande klättringar, så geometrin har varit tvungen att hålla jämna steg med den här trenden.

Det är inte ovanligt att se huvudvinklar som 67 grader och räckviddssiffror som tidigare bara sågs på trailcyklar på moderna crosscountrycyklar.

De har också brantare sätesvinklar på omkring 74-75 grader, vilket gör att cyklistens höfter hamnar i en bättre position över bottenstället för att öka effektiviteten vid trampning.

Material på Ramen

Det finns två huvudsakliga rammaterial att välja mellan: kolfiber och aluminium.

Det är lättare än aluminium och kan utformas för att vara styvare, så det är helt logiskt om det enda du vill är att köra så fort som möjligt och inte bry dig om budgeten.

Nackdelen med kolfiber är att det är dyrare än aluminium, och i vissa situationer är det mer känsligt för skador i samband med krascher.

Aluminium är billigare och bättre på att motstå skador från vissa slag. Detta gör det idealiskt om du vill spara pengar eller vill att din cykel ska vara så hållbar som möjligt. De senaste aluminiumramarna kan också vara imponerande lätta.

Det finns terrängcyklar i titan och stål, men de är i minoritet.

Vikt

Förhållandet mellan effekt och vikt är viktigt för att lyckas i terrängkörning, cyklisten vill naturligtvis ha så lätt utrustning som möjligt, samtidigt som den klarar kraven från hård körning eller tävling.

I den övre delen av sortimentet kan du hitta en toppspecificerad hardtail som väger mindre än 8 kg, vilket är otroligt imponerande med tanke på vad dessa cyklar kan åstadkomma. Mer prisvärda modeller väger vanligtvis mellan 9 och 11 kg.

När det gäller fullfjädrade cyklar kan en toppmodell väga strax under 10 kg, medan mer prisvärda cyklar väger mellan 12 och 14 kg.

Även om den totala cykelvikten är en faktor, särskilt om du är elitcyklist, finns det mycket bättre och billigare sätt att bli snabbare när du börjar – till exempel genom att träna!

Så försök att inte bli alltför hängiven på vikten i början. Det kommer att finnas gott om tid att börja räkna grammen och tömma plånboken när du gradvis avancerar i graderna.

Storlek på Däcken

På moderna terrängcyklar har nästan alla modeller 29 tum hjul. Även om det tog ett tag innan de verkligen slog igenom anses de nu vara ett smart alternativ för många cyklister, tack vare deras förmåga att lättare rulla över hinder och att de ger bättre trampfart. Under vissa omständigheter, t.ex. en särskilt kort förare, kan det vara bäst att välja mindre 27,5 tum hjul, men för de flesta är 29 tum det bästa alternativet för XC-cyklar.

Däcken

Valet av däck handlar om en balansakt mellan rullmotstånd/hastighet och grepp, så de bästa terrängdäcken har vanligtvis mindre slitbaneblock än trail eller enduro-däck.
XC-däck kan också ha tunnare sidoväggar för att spara vikt och i vissa fall vara tillverkade av en något hårdare blandning, som kan rulla snabbare.

Kom dock ihåg att en hårdare blandning i teorin ger mindre grepp, och tunnare sidoväggar ger ett sämre punkteringsskydd. Som sagt, det finns alltid en kompromiss att göra någonstans.

Crosscountry-däck har traditionellt sett varit mycket smalare än trail/enduro-däck – men i takt med att sporten har förändrats har däcken blivit bredare, så du hittar nu crosscountry-däck i intervallet 2,2 tum till 2,4 tum.

Fjädring

När det gäller fjädringslängden har nästan alla terrängcyklar 100 mm fram- och baklängeslängd.

Som vi redan har nämnt ökar downcountry-cyklarna detta reseutrymme lite, med cirka 110-115 mm bak och 120-130 mm fram.


Med det sagt är det också värt att tänka på hur den helt nya Scott Spark, en renodlad XC-racecykel, nu har 120 mm både fram och bak. Som vi sa, XC-racecyklar förändras!


Scott vet ett och annat om att göra bra crosscountrycyklar – den utgående Spark var enormt populär på XC-scenen – så det ska bli intressant att se om längre resor på dedikerade tävlingscyklar kommer att börja slå igenom.

Växlar

Precis som de bästa mountainbikecyklarna har crosscountrycyklar nästan uteslutande övergått till 1×-växling, med Shimano och SRAM mountainbike-grupperingar som dominerar marknaden.

En 1×-växel innebär en kedjehjulskiva framtill med en bred 11- eller 12-växlad kassett baktill för att fortfarande ge en stor spridning av växlar.

Superstarka proffscyklister har varit kända för att köra upp till en kedjehjulskiva med 38 tänder framtill. På amatörnivå väljer dock de flesta cyklister normalt en 32- eller 34-tänders kedjehjul i stället.

Kassettstorlekarna varierar vanligtvis från en 10- eller 11-tandad kugghjul för de hårdaste växlarna till en 51- eller 52-tandad kugghjul för de lättaste klättringsväxlarna.

Detta är en ganska stor spridning och bör hålla benen i rörelse även vid de brantaste klättringarna.

Bromsar

Crosscountry-cyklar är vanligtvis utrustade med lätta skivbromsar. Dessa har mindre rotorer och de flesta cyklister väljer 160 mm fram och bak.

Vissa särskilt kraftfulla cyklister kan välja en 180 mm rotor fram och superlätta cyklister kan välja en 140 mm bak, men i allmänhet är 160 mm vanligast.

XC-skivbromsar är inte lika kraftfulla som bromsarna på en endurocykel, men de är mer än dugliga för det aktuella jobbet.

På de mest prisvärda cyklarna kan dessa vara kabelmanövrerade skivbromsar, men från mellanklassen och uppåt hittar du hydrauliska skivbromsar för mountainbikecyklar på alla crosscountrycyklar.

Back to top button