Ett punkterat cykeldäck gör din cykel helt värdelös. Men håll ut, hjälpen är här!
Vi ger dig här en enkel guide, steg-för-steg, hur man lagar ett punkterat cykeldäck själv, snabbt och enkelt!
Material och utrustning som behövs:
- En hink eller skål
- Två skruvmejslar med platt huvud
- En luftpump
- Ett reparationskit
- En skiftnyckel
Köptips
Så Lagar du ett Cykeldäck Steg-för-Steg
En enkel guide för att fixa en punktering själv:
1. Ta bort kedjan
Ta bort cykelkedjan så att du kan ta bort hjulet helt och hållet. För att ta bort kedjan vänder du cykeln upp och ner så att det blir lättare att ta bort den. Tryck sedan helt enkelt kedjan åt sidan med fingret och trampa cykeln med den andra handen. Detta kommer att få kedjan att falla ut på sidan av sig själv.
2. Skruva bort hjulet
När kedjan har tagits bort kan du ta bort hela hjulet. För att ta bort hjulet måste du använda skiftnyckeln för att ta bort skruvarna på sidan av hjulet som håller det på plats. När skruvarna är lösa kan du ta bort dem tillsammans med hjulet.
3. Ta bort innerslangen
När du har tagit bort hjulet måste du ta bort innerslangen från däckets insida för att reparera det. För att ta bort däcket måste du använda två skruvmejslar med platt huvud för att gräva in i sidan av hjulet och långsamt ta bort det runtomkring. När detta har gjorts helt och hållet blir däcket lättare att ta bort tillsammans med innerslangen.
4. Häll upp en hink med vatten
Fyll en hink med vatten när du har separerat innerslangen från däcket. Hinken med vatten kommer att vara till stor hjälp i nästa steg när du börjar leta efter punkteringen i däcket, eftersom det kan vara ett litet hål som är svårt för ögat att hitta.
5. Pumpa däcket
När du har fyllt en hink med vatten pumpar du upp den punkterade innerslangen. Placera sedan den punkterade slangen under vattnet i hinken. Flytta runt slangen tills du upptäcker att luftbubblor stiger upp ur slangen. Följ dessa luftbubblor, eftersom de leder dig till det hål där all luft kommer ut.
6. Märk av vart hålet är
När du har lokaliserat hålet i innerslangen markerar du det med krita eller tejp. Detta är till hjälp om du måste lägga ner slangen för att hitta lagningslappen eller något annat som du har tappat bort. Bara för säkerhets skull.
7. På med lagningen
När du har lokaliserat hålet måste du placera reparationslappen ovanpå den markering som täcker hålet. Vissa lappar kan kräva lim, men de flesta är självhäftande. Om det krävs lim är det bara att placera det ovanpå hålet och sedan placera lappen ovanpå limmet.
8. Låt limmet torka
När du har placerat lagningslappen ska du pressa hårt och låta det sitta en stund så att limmet eller klistret verkligen fastnar på innerslangen där punkteringen är placerad.
9. Kolla igenom fälg, däck och fälgband
Medans limmet torkar har du ett ypperligt läge att kontrollera att däcket inte har några glasbitar eller stenar så att slangen inte kan skadas igen. Leta också efter vassa kanter på fälg och fälgband och se till att få bort dom ifall du hittar något som kan skava hål på slangen.
10. På med innerslangen på fälgen
När lappen har torkat helt på innerslangen, sätt tillbaka slangen i fälgen. För att göra detta måste du först sätta in ventilen i hålet som finns någonstans runt fälgen. När du har gjort detta kan du börja stoppa in hela slangen i fälgen.
11. Få in innerslangen i däcket
När du har stoppat in slangen i fälgen börjar du montera in däcket över slangen och fälgen. För att göra detta ska du sakta stoppa in slangen i däcket samtidigt som du håller den på plats med fälgen. När slangen har stoppats in i däcket börjar du långsamt stoppa in däcket i fälgen för att hålla allt på plats. För att göra detta måste du använda de platta skruvmejslarna för att sätta tillbaka däcket på plats. Ta en sida i taget och var mycket försiktig så du inte skadar slangen på nytt. Slangen måste ligga rätt i fälgen innan du pumpar upp den annars kan slangen i värsta fall sprängas!
12. Pumpa upp däcket
När hjulet har satts samman igen pumpar du upp hjulet gradvis för att låta däcket och slangen sätta sig på plats igen.
13. Kontrollera däcket
När du har satt ihop däcket och pumpat upp det igen kan du kontrollera däcket för att se om det fungerar. Se till att det inte finns någon luft som läcker ut, för om det finns det måste det ha varit fler punkteringar eller så kan lagningslappen ha placerats dåligt.
14. Skruva tillbaka hjulet
Om allt verkar okej skruvar du fast däcket på cykeln igen. Se också till att kedjan återigen sätts på rätt plats. När detta är gjort ska du se till att testa tramporna för att kontrollera att hjulet är rätt inkopplat och att allt är i sin ordning.
15. Färdigt!
Ordningen är återställd. Nu kan du rulla ut och dominera igen. Snyggt jobbat!
Guider för att hitta bästa cykeln
Har du svårt att hitta den bästa cykeln för ditt ändamål läs gärna våra guider: bästa cykeln, bästa damcyklen, bästa damcykeln med 7 växlar, bästa hopfällbara cykeln